Herfstbladeren

Je ziet ze nu overal liggen: herfstbladeren. In allerlei verschillende kleuren en heerlijk om hier door heen te banjeren met je voeten. Ik schop ze dan ook nog altijd even omhoog en voel me dan weer net het kleine meisje van vroeger. Zo blijf je altijd jong. Wat heeft dit nu met het zwembad te maken? Tijdens zo’n wandeling kom ik gewoon op lesideeën.

Baby/peuter zwemmen.

Om de variatie in deze lessen te houden proberen we op het zwembad altijd zeer creatief met onze materialen en lessen om te gaan. Afgelopen weekend mocht ik weer de peuter en kleuterlessen geven, dus dan bedenk ik samen met een collega de les voor deze groepen. Die wordt dan vervolgens heel de week ook door de andere instructeurs gegeven.
Bij mijn wandeling met de hond door al die mooi gekleurde bladeren, bedacht ik dat we deze week wel iets in het thema van de herfst konden doen. Als ik nu 6 grote bladeren meeneem, dan kunnen we hier wel iets met een dobbelsteen bij verzinnen en iets met kleuren. Mijn gedachten gingen verder: wat kenmerkt nog meer de herfst? Regen! Leuk, we hebben bij het zwembad nog 10 vergieten liggen, daar kun je een aardige regenbui van maken voor de peuters! Yes, de tweede oefening was ook verzonnen, uiteraard met nog wat zwemvormen erbij met als afwisseling de regenbui. Ook goed voor de watergewenning uiteraard. Nog 1 oefening te gaan…. (we zorgen altijd voor 3 situaties in de les). Herfst… Halloween … pompoenen en spinnen! Maar ook: paddenstoelen en kabouters! Daar kunnen we zeker ook iets mee.
Terug op het zwembad even mijn gedachten gedeeld met mijn collega en al snel waren we er samen uit. De drie oefeningen kregen steeds meer vorm, waarbij we bij de laatste oefenvorm ook nog onder water zouden gaan zwemmen. Hopla: zwemslagen, watergewenning, onder water gaan, kleuren leren en herkennen, plaatjes verzamelen, het was weer een creatieve en educatieve les geworden. Er zat veel afwisseling in en het werd door de kinderen ook als zeer leuk ervaren. Iedereen was enthousiast met de verschillende vormen bezig.

Beweegles.

Vanwege dit enthousiasme bedacht ik me dat ik één van deze vormen ook wel in mijn beweegles kon gebruiken. Een beetje nadenken hoe ik dat in zou gaan kleden en een tijdje later stond er een les op papier met verschillende materialen van verschillende kleuren.
Nog even mijn intervalklok goed zetten en gaan met die banaan! De bedoeling was dat ook in deze les met een dobbelsteen werd gegooid. Het cijfer bepaalde de kleur en de kleur bepaalde het materiaal waarmee we een oefening gingen doen. Die werd dan vervolgens 1,5 minuut zeer intensief uitgevoerd, waarna we weer met de dobbelsteen gingen werpen en dus even een kleine rustpauze hadden.
Het leuke van zo’n les is dat je nooit van te voren weet welke oefeningen je gaat doen, omdat het lot dit gaat bepalen. Uiteraard bedenk ik dan van tevoren wel oefeningen waarbij we goed aan de conditie kunnen werken en gegarandeerd heel het lichaam trainen. Sturing hierin is dus wel degelijk mogelijk, maar voor de lesklanten lijkt het net alsof zij dus bepalen wat er die dag gedaan wordt. Dan heb je ook nog te maken met volwassen mensen, die ook op zo’n moment zich weer een beetje kind voelen, want iedereen wil natuurlijk een keertje met de dobbelsteen gooien! Geweldig om dat enthousiasme nog te zien en de frustratie dat de dobbelsteen weer niet naar hem of haar werd gegooid.
Al met al ging iedereen na een aantal regenbuien (jawel, ook hier bleven we in het thema) moe maar voldaan weer naar huis. Het was een leuke afwisseling weer op deze manier, weer een andere vorm bedacht om oefeningen aan te bieden, dus die gaat weer mee in het archief!
Zo zie je wat een wandeling met de hond teweeg kan brengen.