
14 jan Wanneer is iemand water gewend?
In de volksmond hoor je nog vaak de term watervrij zijn, maar in de zwemwereld spreken wij meestal van water gewend zijn. Maar wat betekent dat nu precies? Volgens de Van Dale betekent gewend: vertrouwd of ergens aan gewoon zijn. Watervrij zijn wordt vaak opgevat als: vrij van angst voor water.
Hoewel deze termen op het eerste gezicht duidelijk lijken, merken wij zwemonderwijzers regelmatig dat de verwachtingen van ouders niet altijd overeenkomen met wat een kind daadwerkelijk in het water kan. Daarom is het goed om helder te maken wat wij, als professionals, verstaan onder water gewend zijn.
Wat houdt water gewend zijn precies in?
Een kind is water gewend als het:
- durft te staan, zich kan verplaatsen, kan vallen en opstaan in heup- tot borstdiep water;
- water (en spetters) kan verdragen zonder angst of ongemak;
- met het hoofd onder water durft te gaan;
- onder water kan uitademen;
- zich onder water kan oriënteren;
- kan drijven én zinken.
Zoals je ziet, is water gewend zijn meer dan alleen plezier hebben in het zwembad. Het gaat om vertrouwd raken met de eigenschappen van water én het ontwikkelen van basisvaardigheden die later bij het leren zwemmen onmisbaar zijn.
Hulpmiddelen en water gewend zijn
Veel ouders gebruiken hulpmiddelen zoals zwemvleugels of een zwemvestje wanneer ze met hun kind zwemmen. Dit is een veilige keuze en wij moedigen het gebruik ervan zeker aan. Maar het is belangrijk om te beseffen dat een kind met hulpmiddelen niet automatisch water gewend is.
Een kind met zwemvleugels kan bijvoorbeeld met veel plezier in het water springen en kopje onder gaan. Maar zodra de hulpmiddelen afgaan, verandert er soms veel. Het kind verliest het gevoel van veiligheid (het hulpmiddel), kan ontdekken dat het niet vanzelf boven blijft, en kan daardoor angst ontwikkelen. Dat betekent dat het zonder hulpmiddelen nog niet echt water gewend is.
Wat doen wij tijdens de zwemles?
In onze zwemlessen werken we aan beide aspecten: mét en zonder hulpmiddelen. We gebruiken bijvoorbeeld zwemvestjes om kinderen een gevoel van veiligheid te geven, maar besteden ook altijd een deel van de les aan survivalvaardigheden zonder zwemvest.
Tijdens dit survivalgedeelte leren kinderen hoe ze zichzelf kunnen redden als ze zonder hulpmiddel in het water terechtkomen. Denk hierbij aan het leren drijven op de rug, één van de belangrijkste vaardigheden in het water. Als een kind dat kan, geeft dit jou als ouder meer tijd om te reageren in een noodsituatie. Kan het kind zichzelf daarnaast voortbewegen richting de kant? Dan ben je weer een stap verder en kan het zichzelf misschien redden.
Samen water gewend maken
Wil je je kind zelf helpen om water gewend te raken? Focus dan op de vaardigheden die hierboven zijn genoemd. Zorg ervoor dat je kind niet alleen met hulpmiddelen in het water speelt, maar ook leert hoe het zonder hulpmiddelen kan bewegen en zich prettig voelt in het water.
Op die manier spreken we dezelfde taal en bouw je samen met ons een sterke basis voor zwemveiligheid!