E3 Strand gaat deuren sluiten voor recreatief zwemmen

Afgelopen zaterdag las ik in de krant dat E3 Strand de deuren gaat sluiten voor recreatief zwemmen. Mijn eerste gedachte was: hoe dan? Is het daar niet juist altijd heerlijk druk als het weer meezit? Volgens de eigenaar bleek dit echter niet het geval te zijn. Het aantal recreatieve bezoekers is de afgelopen jaren fors gedaald – een trend die wij helaas ook in ons zwembad waarnemen. Is zwemmen dan niet meer populair, of spelen er andere factoren mee? In mijn zoektocht naar antwoorden kwamen drie belangrijke redenen naar voren.

  1. Kosten
    Veel ouders ervaren de toegangsprijzen en bijkomende kosten (zoals parkeren, eten en drinken) als een belemmering. Vooral in vakantieperiodes wordt scherp gekeken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Wanneer alternatieve vrijetijdsbestedingen – zoals een dagje strand of een andere recreatieve activiteit – als voordeliger of aantrekkelijker worden gezien, kan dit leiden tot een daling in zwembadbezoeken.
  2. Veelzijdige mogelijkheden
    Er is een duidelijke trend zichtbaar waarbij gezinnen in de vakantie vaker kiezen voor alternatieve activiteiten, zoals buitenrecreatie, natuurbezoeken of sportieve vakanties. De groeiende interesse in actieve en outdooractiviteiten, mede beïnvloed door een bewuste keuze voor een gezondere levensstijl, leidt tot een verschuiving in de keuze voor vrijetijdsbesteding. Waar vroeger het lokale zwembad of de speeltuin als enige sociale ontmoetingsplek diende, heeft het huidige, brede aanbod van recreatieve en sportieve activiteiten een aanzienlijk streepje voor.
  3. Beleving
    Tegenwoordig verwachten gezinnen meer dan alleen de basiszwemfaciliteiten; zij verlangen een gevarieerde en totaalbeleving. Zwembaden die niet voldoen aan de wensen op het gebied van extra attracties, kwalitatieve catering of moderne faciliteiten, kunnen daardoor minder aantrekkelijk zijn vergeleken met andere recreatieve opties.

Samenvattend kan worden gesteld dat een combinatie van kosten, alternatieve mogelijkheden en beleving bijdraagt aan het teruglopende bezoekersaantal bij recreatief zwemmen tijdens de vakantie. Voor zwembaden betekent dit dat het essentieel is in te spelen op deze factoren: het aanbieden van aantrekkelijke prijsmodellen, het creëren van een ontspannen en veilige omgeving en het continu vernieuwen van de beleving om de concurrentie met andere vrijetijdsbestedingen aan te kunnen.

Bij ons nieuwe zwembad heeft de gemeenteraad bewust gekozen voor een concept zonder poespas – enkel een bak water. Het is dan aan ons om de beleving te realiseren. Uiteraard wordt dit in een kaal bad een stuk uitdagender ten opzichte van een zwembad met een waterpark en glijbanen. Gelukkig kunnen we in de vakantieperiode nog een ‘Wipe Out’ in het water aanbieden en organiseren we weer spelactiviteiten voor de jeugd. We sturen al jaren op klantvriendelijkheid en een actieve zwembeleving, en dat is een punt waarop het bij ons zeker niet aan te ontbreken lijkt. Vaak horen we hoe fijn het zwemmen bij ons is, hoe veelzijdig de mogelijkheden zijn en hoe goed we luisteren naar de klant. Wij richten ons dan ook voornamelijk op gezinnen met kinderen van basisschoolleeftijd.

Mochten jullie nog ideeën hebben om het bezoek aan het zwembad gemakkelijker en aantrekkelijker te maken, dan horen wij dat graag. Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een vakantiekaart speciaal voor gezinnen, zodat de prijs eveneens aantrekkelijker wordt.