Snelle juf

“Hee juf, jij bent altijd de snelste juf!” Ik begin een beetje te blozen. We staan voor de zwemles bij de kleedlokalen te wachten totdat alle kinderen er zijn. Natuurlijk vind ik het leuk als iemand zegt dat ik de “snelste” ben (ik ben nu eenmaal competitief aangelegd 😅), maar ik kon me even niet bedenken in welke context dit nu tegen mij gezegd werd. Dus met een licht verbaasd gezicht vraag ik: “uh, de snelste? Hoezo?” Zwemleskind: “jij bent altijd als eerste hier bij de kleedlokalen, dus ben jij de snelste van alle instructeurs!” Haha, ik moest natuurlijk hard lachen hierom, maar ze had wel gelijk. Ik sta altijd als eerste op de kinderen te wachten.

Even later in een andere zwemles zegt een leskind tegen een andere instructeur: “die juffrouw geeft altijd heel leuk les”. Je begrijpt dat mijn dag niet meer kapot kon.
Nu schrijf ik dit bericht niet om te snoeven hoe snel en leuk ik wel niet ben, want dat interesseert me eerlijk gezegd niet zo heel veel (altijd wel een klein beetje natuurlijk, laat ik eerlijk zijn). Waarom ik dit dan wel opschrijf?

Hoe ga jij om met je zwemles? Sta jij net als je kinderen te popelen om te beginnen met de zwemles, of sjok je op je gemak naar de zwemzaal toe? Hoe bereid jij jouw lessen voor? Kijk je op de dag zelf wat je gaat doen? Speel je in op wat ze al wel/niet kunnen? Bedenk je elke week weer iets anders voor de zwemles?

Deze vragen zeggen iets over de zwemlessen die je geeft. Sinds het voorjaar van 2023 ben ik via LinkedIn gedeeltes van mijn zwemles gaan delen. Waarom? Ik hoor vaak dat ik creatieve lessen geef en dan kan ik dat bij mezelf houden, of ik kan een ander daarmee helpen/inspireren. Dat laatste vind ik heel belangrijk: een ander op weg helpen om ook op een andere manier naar de zwemles te kijken, andere oefenvormen aan te bieden en ze zelf aan het denken te zetten.

In de zomervakantie heb ik daar over nagedacht en besloten om een kanaal op YouTube en Instagram aan te maken. De naam was ook nog wel een dingetje, maar is uiteindelijk zwemspelplezierles geworden. Dit zegt alles over de les die ik probeer te geven. Prettige bijkomstigheid: omdat ik elke week iets wil delen moet ik zelf ook creatief blijven. Nadenken over de lessen die ik geef, nieuwe vormen bedenken, andere beweegvormen bekijken en dit vertalen naar de zwemles. Dit zorgt ervoor dat ik een soort “stok achter de deur” heb. Het levert voor mij, maar vooral voor de kinderen, dus ook wat op.

Als slot: het begin van deze column zegt dus vooral veel over hoe ik naar de zwemlessen kijk en ermee om ga. Uiteindelijk zijn het toch de kinderen waar je het allemaal voor doet. Super om dit dan op 1 dag uit onschuldige kindermondjes terug te horen. Welke stok achter de deur ga jij voor jezelf creëren?

 

P.s.: mocht je me willen volgen op Instagram of YouTube zoek dan naar @zwemspelplezierles.